Morella en de Delta van de Ebre - Reisverslag uit Deltebre, Spanje van Anita en Fer - WaarBenJij.nu Morella en de Delta van de Ebre - Reisverslag uit Deltebre, Spanje van Anita en Fer - WaarBenJij.nu

Morella en de Delta van de Ebre

Blijf op de hoogte en volg Anita en Fer

08 Oktober 2018 | Spanje, Deltebre

Via een avontuurlijke route over een bergpas met 6 haarspeldbochten achter elkaar, reden we richting het Maestrazgogebergte en kwamen we aan op onze plaats van bestemming. Daar aan de voet van een hoge rots lag Morella, een middeleeuws vestingplaatsje gebouwd rondom een enorme rots en gelegen op 1000 mtr hoogte. Daarboven zo'n 150 meter hoger ligt nog het kasteel. Morella bestaat uit smalle steile straatjes die allemaal met elkaar verbonden zijn d.m.v. trappen. Het oude stadje ligt tussen een stadsmuur met 6 poorten en 16 torens en het heeft een heel bijzondere en prachtige kerk. Het was een avontuurlijke klim over een smal paadje langs de rotswand omhoog naar het stadje toe. Daarna zijn we op weg gegaan naar het klooster-en de kasteelruīne. We hadden schitterende uitzichten. Uiteindelijk ben ik alleen verder omhoog gegaan want ik wilde uiteraard (jullie kennen mij) boven op het kasteel komen waar op het hoogste punt de vlag stond. Het was goed dat Fer op een veilig plekkie bleef wachten want het was behoorlijk steil met moeilijke trappen.
Maar voor mij heel erg de moeite waard. Ik kon niet zo lang boven blijven want het was er behoorlijk fris met een harde wind. 'S avonds kregen we nog een prachtig uitzicht op de verlichte stad. De volgende dag zijn we naar de Ebro Delta gereden. Net onze provincie Zeeland met heel harde wind waardoor de bomen doorbuigen alleen zijn het dan Palmbomen en was het een beetje heter en i.p.v. uitgestrekte weilanden zijn het rijstvelden tot het oog het reikt. Als de rijst al geoogst is, zie je de enorme watervlakte waarop de rijst verbouwd wordt. Grote landbouw
machines hebben aan de voorkant enorme ijzeren rupsbanden omdat de achterwielen diep in de moerasgrond zakken. Het stikt er natuurlijk van de watervogels. O.a spierwitte reigers. We staan aan de rivier de Ebre(Ebro bij ons genoemd) Het waaide hier zo hard dat we alle dakluiken moesten sluiten. Ze gingen zo tekeer en de camper schudde zo enorm dat we dachten als vliegtuig weg te kunnen vliegen. Daar hebben we uiteindelijk niet voor gekozen.(knipoog). Het resulterende wel dat we zelfs met onze elektrische fietsen niet de weg op durfden. Vandaag zijn we langs de rivier naar de monding van de Ebro gefietst, waar de Ebro in de Middellandse Zee uitkomt. Opnieuw een prachtige tocht en een schitterend uitzicht. We zijn bevoorrecht.

• 10 Oktober 2018 - 14:36

Eefje:

Mooi hoor! Lekker nog ff goed genieten daar! Xxxx

• 10 Oktober 2018 - 16:50

Marianne Galema:

Hoi lieverds,
    Wat een mooie plaats, zo goed bewaard gebleven, prachtig. Dat is echt genieten. Fijne tijd samen.
    Groetjes ook van Jan. Liefs Marianne