Caldes de Malavella en L'Escala - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Anita en Fer - WaarBenJij.nu Caldes de Malavella en L'Escala - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Anita en Fer - WaarBenJij.nu

Caldes de Malavella en L'Escala

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita en Fer

24 Oktober 2018 | Spanje, Barcelona

Als je het zoekt, kom je het niet tegen. Daarom is het des te leuker als je op een camperplek (CP) in een klein dorpje onverwachts een feestweekend meemaakt. We hebben Melanie naar het vliegveld gebracht en besloten vlakbij Barcelona in Colõnia Gůell te overnachten. Het dorpje dat gesticht is door de industrieel Eusebi Gůell de vriend van Gaudi. De volgende ochtend stonden er ontzettend veel personenauto's tussen de campers geparkeerd en was het ontzettend druk met auto's die nog een parkeerplaats zochten. Dus er was iets gaande in het dorp. Een dweilorkestje lokte ons naar het centrum en daar werden we verrast door dorpelingen die verkleed waren in kledij uit de jaren begin1900. Op elke hoek door heel het dorp was straattoneel bezig. "Dhr en mevr. Gůell", prachtig vertolkt en aangekleed waren ook aanwezig. Er waren ouderwetse kinderspelen, poppenkast en oude ambachten. Jong en oud deed mee. "Echte nonnen" openden hun voordeur om te laten zien hoe ze vroeger weeskinderen opvingen. Als klap op de vuurpijl trad een prachtig aangeklede dansgroep op. Natuurlijk waren er ook heerlijke streek lekkernijen te koop waar we van hebben genoten. (O.a de worsten van Fer uiteraard) Dus we zijn gewoon nog een dagje langer gebleven. Dat kan dus als je met pensioen bent haha. In deze periode zijn we nog meer de oudheid ingedoken. In Caldes dé Malavella vind je door heel het dorp heetwaterbronnen van rond 50 graden heet. Dat Wellness kan bogen op een oeroude traditie dat merk je als je het stadje in loopt. De Romeinen wisten nml de warme bronnen al te waarderen aan de opgravingen te zien van een Romeins badhuis. Ook vind je hier natuurlijk Spa's. Hotels met kuurbaden. O.a eentje prachtig in Neo- Mudejarstijl. We zijn nog verder in de tijd terug gegaan. We hebben rondgelopen op de archeologische plek de Empuries in L'Escala. In de 6 de eeuw voor Christus hebben de Grieken hier een stad gebouwd. Daarna zijn de Romeinen gekomen zo rond de 2 de eeuw voor Christus. Ze kwamen handel drijven dus mochten hun stad boven de Griekse stad bouwen. Het is verbazingwekkend hoe groot het complex nu al opgegraven is en dat schijnt nog maar 20% te zijn van de hele oppervlakte. Ze waren druk bezig nieuwe opgravingen bloot te leggen. Wat ze ook ontdekt hebben dat er onder de ruïnes uit de 6 de eeuw voor Christus nog veel oudere ruïnes liggen. Dankzij de Nederlandse audiogids kregen we veel info een konden we ons een goed beeld vormen van hoe het ooit was.

• 25 Oktober 2018 - 04:34

Marieke:

Wat maken jullie toch een heerlijke dingen mee! En wat een prachtige omgeving en steer steeds.
    Over een paar jaar hoop ik jullie reizen ook te kunnen doen. Lijkt me heerlijk. Zoveel moois onderweg tegen te komen.
    Hier gaat alles goed, het weer begint nu echt herfst te worden hoewel het tot nu nog niet heel koud is geweest. Ik henb al aardig wat step kilometers in mijn benen zitten en geniet daarvan.
    Ik ben ook opnieuw aan school begonnen. Een aanvulling op Arendonk. Een project groep met mentor. Heel leuk, hard werken, maar het geeft weer energie.
    Ik mis jullie nu wel een beetje hoor, zal blij zijn om jullie verhalen live te kunnen horen.
    Xxx je zusje

• 25 Oktober 2018 - 19:22

Marianne Galema:

Hoi lieverds,
    Geweldig, wat jullie allemaal meemaken. En zo divers. Fijn dat we mee mogen genieten.
    Groetjes, ook van Jan.
    Liefs Marianne

• 26 Oktober 2018 - 04:34

Boukje:

Fantastische verhalen weer... echt genieten voor jullie (en een beetje voor ons). En vermaakt Dingo zich ook een beetje? Nog geen andere hondenvriendin gevonden, waar hij er mee tussenuit kan piepen (net zoals vorig jaar).. haha
    Hier is de herfst echt begonnen.. dit weekend wordt het flink kouder en de bomen verliezen alle blaadjes. Je tuin vindt het dus ook wel weer fijn als je thuis komt (heb hem nu bladvrij gemaakt ;-) ), maar snap goed als jullie nog lekker blijven genieten van het zonnige Spanje ! dikke knuffel van ons

• 28 Oktober 2018 - 10:29

Wendy:

Wat een mooi verslag weer.
    Fijn dat ik weer mag mee genieten. Vond Fer de worst lekker,en wat mag jij dan eten.